• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Hur kan en bedragare ta lån i mitt namn? Så här jobbar en id-kapare

ca5tio

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 907
Blev medlem
28 Oktober 2012
Meddelanden
3 961
Mottagna reaktioner
977
Poäng
907
Fick detta mail från UC idag mycket intressant läsning

Hur kan en bedragare ta lån i mitt namn?

Att det är enkelt att komma över någons identitet och att därefter inleda ett bedrägeri är välkänt för de flesta. Men vad många inte vet är att ID-kapare ofta arbetar mycket strukturerat och har en väl utprovad metodik för att köra den kapade personens ekonomi i botten.

Men hur kan en bedragare ta kontroll över min ekonomi? Går det verkligen att ta ett lån i mitt namn utan att jag märker något? Och finns det något sätt jag kan skydda mig mot ID-kapning

https://www.minuc.se/minUC/ovriga-s...ce=epost&utm_medium=epost&utm_campaign=cm_nov
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
Man kan ganska enkelt göra flyttanmälan på någon annan, göra det till något övergivet fritidshus man kan åka förbi och kolla posten hos, sen när adressen är fixad är det bara att sätta igång.. Med minuc får man ju avisering efter någon dag om adressändring skett, då kan det redan vara ganska sent, men bra att få veta i alla fall så man kan försöka stoppa..
 

Grodan1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 397
Blev medlem
28 Oktober 2014
Meddelanden
1 268
Mottagna reaktioner
196
Poäng
397
Man kan ganska enkelt göra flyttanmälan på någon annan, göra det till något övergivet fritidshus man kan åka förbi och kolla posten hos, sen när adressen är fixad är det bara att sätta igång.. Med minuc får man ju avisering efter någon dag om adressändring skett, då kan det redan vara ganska sent, men bra att få veta i alla fall så man kan försöka stoppa..
När man gör en adressändring måste man ju legitimerad sig med BankID på nätet el viss leg när man gör den manuellt så riktigt enkelt e de väl inte?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
Hemsidan ska man kanske inte fylla i, men det står "ladda ner tom pappersblankett" en bit ner..
 

Grodan1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 397
Blev medlem
28 Oktober 2014
Meddelanden
1 268
Mottagna reaktioner
196
Poäng
397
När vi flyttade nu fick vi bekräfta med BankID på andressändring.se innan man kunde skicka in till Skatteverket. Sen fick vi logga in med BankID på skatteverketshemsida för att komma åt den tjänsten.
 

Grodan1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 397
Blev medlem
28 Oktober 2014
Meddelanden
1 268
Mottagna reaktioner
196
Poäng
397

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787
När vi flyttade nu fick vi bekräfta med BankID på andressändring.se innan man kunde skicka in till Skatteverket

Det är hos dom det, själva ändringen av folkbokföringsadressen kan man göra direkt hos skatteverket med den där blanketten.. Det finns inga krav på att blanda in bolaget adressändring om man inte vill, de flesta gör det dock för att få post eftersänd och sånt..

Du kan ju testa om det jag säger stämmer.. fyll i en adressändring på dig själv till någon vän och skicka in. Håll koll sedan på typ minuc när det ändras, så kan du snabbt byta tillbaka med hjälp av bankid på skatteverkets hemsida. Kostar 6 kronor i form av ett frimärke till blanketten du ska skicka in..
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 699
Mottagna reaktioner
12 984
Poäng
9 787

Grodan1

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 397
Blev medlem
28 Oktober 2014
Meddelanden
1 268
Mottagna reaktioner
196
Poäng
397
Och längst ner där har du en länk vidare till blanketten du kan använda för samma ändamål.
Det vore ju ganska orimligt att kräva bankidsignering för att få ändra adress, min gamla mormor skulle aldrig få flytta då, hon tycker att texttv är lite för modernt och otäckt, så någon dator kommer det aldrig bli där..:)
Såg blanketten, men vet åxo att de kollar upp ändringen om man inte använder sig av BankID..
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp